
Uzun zamandır ülkemizde bir türlü netleşemeyen bir soruna dikkat çekme gereği duydum. Bu ülkede bu eğitimleri veren kurumlar artık bu kanayan yaraya bir çözüm bulmak zorunda.
Üniversitelerin mimarlık ve iç mimarlık üzerine 4 yıllık hemen hemen aynı programları aldıkları halde
İç Mimarlığın ülkemizde yeterince tanımadığı aşikâr. Mezunlarının onca emek ve büyük güçlüklerle mimari eğitim alarak bitirdiği 4 yılın sonunda yaşadığı zorluklar ciddi bir problem. Çoğu kişinin 4 yıllık eğitimin sonunda “DEKORATÖR” veya “TASARIMCI” olarak azımsama düzeyinde bir tanımlamayı hak etmeyecek düzeyde eğitim aldığını kanıtlamak istedim.
Mimarlık, İç Mimarlık ve Dekorasyon konularında üniversite hocalarının bile tam bir tanımlama getiremediği bir durumda bu soruna birilerinin çözüm getirmesi gerekmektedir. Bir Peyzaj Mimarına
“BAHÇIVAN” deyip küçümsemeyenler nedense “İÇ MİMARA DEKORATÖR” demekte bir sakınca görmezler.
DEKORASYON kişisel bir deneyimdir ve eğitim gerektirmez. Her ev kadını evinin dekoratörüdür. Kendi zevkine göre mobilyasını alıp kendi zevkine göre yerleştirip üstüne dantel de koyabilir. Bu onun aldığı kültür ve çevresinin yaşama biçimiyle ilgilidir.
Buna göre özel üniversitelere ticari olarak açılmaya başlanan bu eğitimlerin ne bir meslek odasıyla ne de güçlü bir mesleki örgütlenme yolunda ciddiyeti olan bir konuma getirilmemiş, üç kata kadar imza yetkisiyle mimar olarak tanımlanmalarının da önünü kesmiştir. Kendi kaderine teslim edilmiş İç
Mimarlar Odası‘nın hangi mesleki imtiyazı ve hakkını teslim etmiş olduğunu sorguluyor iç mimarlar.
O zaman bu odalar ne için TMMOB meslek odalarında mimarlık, mühendislik kapsamında olan varlığını sürdürüyor?
Bunları İç Mimarlar sorgulamalı ve mesleklerinin zaten zorlu eğitiminde geçirdiği yıllarını haklarıyla istemelidir.
Şimdi bu konuyla ilgili olarak mimarlık fakültelerinin karşılıklı ders programlarına bir göz atmanızı rica ediyorum:

MİMARLIK FAKÜLTELERİNİN DERS PROGRAMI:
1.YIL
-İngilizce
-Genel Matematik
-Temel Tasarım
-Mimari Tasarım
-Mimarlıkta Bilgisayar Uygulamaları
II. YIL
-İngilizce
-Yapı Elemanları
-Mimari Tasarıma Giriş
-Temel Tasarım
-Mimarlıkta Bilgisayar Uygulamaları
-Yapı Bilgisi
-Sanat Tarihi
III. YIL
-Yapı ve yapım yöntemleri
-Strüktür Analizi
-Mimarlık Tarihi
-Yapı Malzemeleri
-Mimari Proje
IV. YIL
-Yapı ve Yapım Yöntemleri
-Strüktür Analizi
-Mimarlık Tarihi ve Koruma
-Türk Mimarlık Tarihi
-Mimari Stüdyo
-Mimari Proje
İÇ MİMARLIK DERS PROGRAMI:
1.YIL
-İngilizce ve Kompozisyon
-Temel Tasarım
-Teknik Çizim
-Sanat Tarihi
-Grafik Tasarım
II. YIL:
-Mimarlık Tarihi
-Mimari Stüdyo
-Yapı Performansı
-Yapı Malzemeleri
-Matematik
-Ergonomi ve Sakat Engelli Tasarım standartları
-Aydınlatma Tasarımı
III. YIL:
-Mimari Stüdyo
-Mimari Akustik ve Yangın Güvenliği
-Detay Stüdyo
-Mobilya Tarihi
-Mimari Sanat Tarihi
-İnsan ve Çevre
-İç mekânlarda sürdürülebilir Tasarım
-Ürün Detayı
-Staj
IV. YIL:
-Mimarlık Stüdyosu
-İleri Detay Stüdyo ve maket
-Mimarlık Meslek Uygulamaları
-PROJE
Bu kriterlerde mimarlık eğitimini ve proje okuma eğitimlerini aynı düzeyde seneler harcayarak alan iki mimarlık dalının (İç ve dış) bu kadar emekle sonuçlandırmasının karşılığı mimar olarak nitelendirilmemesi ciddi bir sorundur. İç mimarlar dış mimarlarla aynı eğitim ve aynı projelerde çalışmasına rağmen “DEKORATÖR” nitelendirmesiyle ve imza yetkilerinin alınamamasıyla hak kaybına uğrayan bir meslek grubudur.
İç Mimarlık kavramı Ihsan Doğramacı tarafından Türkiye ‘ye Amerika’dan getirilen bir meslek grubudur.
MESLEKİ SEÇMELİ DERSLER:
-Bilgisayar Tasarımı
-Grafik Sunuş
-Yapı Malzemeleri
-Mimarlıkta Perspektif ve Eskiz
-Fotoğrafçılık
-İtalyanca
-Konutta İç Mekan Düzenlemesi
-Yapı Akustiği
-Modüler Mobilya Tasarımı
-Restorasyon Uygulamaları
Seçmeli derslerine kadar hemen hemen aynı eğitimi alan bu meslek grubu meslek odalarıyla yok edilmektedir. TMMOB ‘da alınamayan haklarıyla ve iç mimarlık yönetmeliği ile boşuna varlık göstermektedir. Birçok üniversitede haklarını sorgulamayan İç mimarların kendilerini sorgulamaları gerekir. Bu haklar alınmazsa üniversitelerde bu bölümün varlık göstermesi tam bir ticari kaygidir. O zaman bu bölümlerin kapatılması ve bölümü okuyup mücadele veren mezunlarının üniversitelere tazminat davası açması gereklidir.
İtalya ‘da İç Mimarlar Mimarlık okuyarak mesleği icra edebilmektedir ve büro açma yetkisi verilmektedir. Amerika ‘da ise İç Mimarlık, Mimarlık kadar saygın ve yetkin bir meslek grubudur.
Geleceğin İç Mimar adaylarına duyurulur.

- Mülakat mağduru öğretmen adaylarının isyanı
- SONAR’ın Mart anketi AK parti ve MHP’ye büyük şok
- Kürşat Tuncel Yorumluyor
- AKP’li Belediye Başkanından sendika çadırına saldırı
- MAKÜ’de ‘Yeni Teknolojiler ve Yeni Meslekler’ konferansı
- Burdur’da “su savurganlığı” yolaçan “salma sulama” yasaklandı
- DENEME- Asıl tehlike ABD Güdümlü İsrail’den geliyor
- Çılgın Sayısal Loto’da çılgın ve rekor ikramiyesi sahibini buldu