Yerli otomobil hayalinin dayanılmaz cazibesi

TOGG’dan anlamlı ‘Devrim’ mühendisleri anması

Türkiye, “yerli” ve “milli” elektrikli otomobil ile yatıp kalkıyor. Büyük bir kesim kendinden geçmişçesine, yerlilik ve millilik oranına bakmaksızın yerli otomobille yatıyor mili otomobille kalkıyor. Önemlice bir kesim de siyasi düşmanlıkla körleşmiş gözlerle ve önyargılarla taşlaşmış zihniyetiyle Türkiye’nin milli hayaliyle dalga geçmenin peşinde koşuyor.

TOGG, resmi Twitter hesabından, elektrikli otomobilin tanıtımı öncesi  ‘Devrim mühendislerine saygıyla…’ şeklinde yaptığı paylaşımla Türkiye’nin ilk yerli otomobili ‘Devrim’in bir fotoğrafı paylaştı.

Türkiye, “Devrim” otomobiliyle başardığı ve topu topu 4 adet üretebildiği “yerli ve milli otomobil üretim” hedefinin üzerinden tam 58 yıl sonra yeniden yerli ve milli üretim hayallerini canlandırdı.

TOGG hesabından, Türkiye’nin, 29 Ekim 1961 yılında üretilen yerli otomobil “Devrim”in beyaz renkli modeli paylaşıldı. Paylaşımda, “Devrim mühendislerine saygıyla…” ifadesi kullanılırken, “#YeniliğeYolculuk, #TürkiyeninOtomobili, #TOGG” etiketlerine yer verildi.

2017 yılında kurulan ve yüzde 19’zar hisseyle Anadolu Grubu, BMC, Kök Grubu, Turkcell, Zorlu Holding ve yüzde 5 hisseyle TOBB’un oluşturduğu Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu Sanayi ve Ticaret AŞ (TOGG’un) 2022 yılında seri üretimine başlanacağı belirtilen ve tasarımını İtalyan Pininfarina markasının yaptığı ifade edilen ve bugün kamuoyun a tanıtılan prototip elektrikli yerli araç, Türkiye’de heyecan yarattı.

Rusya’nın 2020’de piyasaya çıkaracağı, Tesla Motors’un Berlin yakınlarında fabrika kuracağı, Merkel’in 2022 hedefinin bir milyon olduğu, dünya çapında satışlarının gittikçe arttığı belirtilen ve Türkiye tarafından da üretilmesi planlanan elektrikli otomobilin prototipi Gebze’deki Bilişim Vadisi’nde Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın katıldığı törenle kamuoyuna tanıtıldı. Elektrikli yerli otomobilin 2022’de seri üretime geçmesi planlanıyor.

Yerli elektrikli otomobil fabrikası ise Türkiye’nin otomotiv başkenti olarak bilinen Bursa’da kurulacak ve yatırım tutarı 22 milyar TL olacak. Sıfırdan kurulacak tesis için hükümet Gümrük Vergisi muafiyeti, Katma Değer Vergisi istisnası, yüzde 100 vergi indirimi, azami tutar sınırı olmaksızın 10 yıllık sigorta primi işveren hissesi desteği, 10 yıllık Gelir Vergisi stopajı desteği, azami 360 milyon liralık nitelikli personel desteği, faiz ve kar payı desteği ile yatırım yeri tahsisi ve alım garantisi gibi proje bazlı teşvikler vereceği ifade edildi.

2022 yılında seri üretime geçmesi planlanan projeye göre, 5 modelde 175 bin adetlik üretim planlanıyor. Hükümetin ise, 2035 yılına kadar kamu için toplam 30 bin araçlık alım garantisi vereceği belirtildi.

Fabrikada fiilen 45 bin 323 kişi istihdam edileceği ifade ediliyor.

Deutsche Welle Türkçe’nin haberine göre, Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Alper Kanca’ya göre, böylesi zorlu bir konjonktürde Türkiye’nin kendi ürettiği elektrikli aracıyla dünya pastasından pay alması kısa vadede mümkün görünmüyor. Kanca’ya göre yerli otomobilin iç piyasada cazibesinin artırılması gerekiyor.

Yerli oto için açıklanan yıllık 175 bin adetlik üretimin dünya pazarları açısından çok küçük bir miktar olduğunu dile getiren Kanca, “dolayısıyla dünya pazarlarında kısa vadede dikkat çekecek bir marka olacağını sanmıyorum” diyor.

Öte yandan 22 milyar TL’lik bu dev yatırımın kalıcı olabilmesi için açıklanan yıllık 175 bin adetlik satışın altına düşmemesi gerektiğini de vurgulayan TAYSAD Başkanı, “bu noktada iç pazar öne çıkıyor. Fakat 3 yıl önce Türkiye’de yılda 1 milyon adet otomobil satılırken, 2019’da 500 bin adet bile satılmadı. Özellikle iç pazarda yerli otonun cazibesinin artırılması gerekiyor” diye konuşuyor.

Yerli otomobilin tasarımının İtalyan bir marka tarafından yapılmasına dair eleştirilere de değinen Kanca, “böyle gereksiz milliyetçi hezeyanlara gerek yok. Bu araçta her şeyin yüzde 100 Türk olmasına gerek yok. Galatasaray’da yabancı futbolcu oynamıyor mu? Yerli otomobili de böyle düşünmeliyiz” değerlendirmesinde bulunuyor.

Yerli otomobilin özellikle iç pazarda tercih edilebilmesi için ise kamu alımları dışında vatandaşların da alım gücüne hitap etmesi gerekiyor. Otomotiv Tedarik Sanayi İhtisas Organize Sanayi Bölgesi (TOSB) Başkanı Ömer Burhanoğlu, bu noktada elektrikli araçlara uygulanacak ‘sıfır vergi’nin önemine dikkat çekiyor.

Diğer yandan Türkiye, Ford, Mercedes, Renault, Toyota, Hyundai ve Fiat gibi dünya devi otomotiv üreticileri için de bir üretim üssü konumunda. Bugün itibariyle Türkiye’de yılda yaklaşık 1,5 milyon adet otomobil üretiliyor ve ortalama 30 milyar dolarlık ihracat geliri elde ediliyor.

[3d-flip-book mode="thumbnail-lightbox" urlparam="fb3d-page" 
id="12654" title="false" lightbox="dark"]
Bu Haberi Paylaş

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.